دسته بندی نشده

نحوه تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی

b8

فرش یکی از مهمترین و مشهورترین صنایع دستی ایرانی است که در تمام دنیا شناخته شده است. فرش ایرانی از زمانهای قدیم به عنوان یکی از هنرهای ایرانی و به دست زحمتکشان ایرانیان بافته میشود تابلو فرش نمونههای کوچک تری از فرش است که عموماً در ابعاد 2 در 3 متر تهیه میشود. تابلو فرشهای امروزی به صورت دستی و ماشینی بافته میشوند که در کنار شباهت هایی که بین آن ها است تفاوتهای بسیار زیادی با هم دارند. در این پست قصد داریم به تفاوت تابلو فرشهای دستبافت و ماشینی بپردازیم.

تابلو فرش ماشینی
تابلو فرشهای ماشینی از طریق ماشینهای نساجی و با سرعت به تولید انبوه میرسند. بافت فرش ها و تابلو فرشهای ماشینی با دستگاه انجام میشود بنابراین در مدت زمان کوتاهی می توان یک فرش و تابلو فرش را تولید کرد نوع الیاف و رنگهای به کاررفته در آن مصنوعی است و درنهایت قیمت ارزان تری دارد.
اما تابلو فرش دست بافت گران تر است؛ در این تابلو فرش از الیاف و رنگهای طبیعی استفاده شده و تمام گره های آن به دست انسان انجام میشود.

تار فرش
مورد دیگری برای تشخيص تابلو فرش دستبافت از ماشینی دقت به ریشههای فرش است؛ ریشه های فرش در تابلو فرش دستبافت جزئی از فرش است و رشتههای تار را تشکیل میدهد اما این رشته ها در تابلو فرش ماشینی جزئی از فرش نیست و به نوعی به آن دوخته شده .است در تابلو فرشهای دست بافت گران قیمت تر اصولاً از رشته های ابریشمی استفاده میشود که این رشته نسبت به رشته های نخی درخشان تر ریزتر و سنگین تر هستند

تفاوت تابلو فرش دستبافت و ماشینی


طرح تابلو فرش
در نگاه کلی و دقیق به تابلو فرش اگر متوجه تقارن زیاد و دقیق آن شده اید ممکن است تابلو فرش ماشینی باشد؛ چون این اتفاق در تابلو فرشهای دستبافت رخ نمیدهد؛ اصولاً طراحی این نوع تابلو فرشها تقارن نداشته و یک تصویر کلی را نشان می دهد.

پود فرش
در کناره های فرش دست بافت کوک ها با دست انجام میشود درنتیجه ممکن است منظم نباشند و در یک خط مستقیم قرار نگیرند اما در فرش ماشینی کناره ها با دستگاه و به صورت یکسان و یک اندازه کوک زده میشوند.

گره فارسی
در تابلو فرشهای دست بافت از رنگ های طبیعی استفاده میشود بنابراین به دنبال رنگهای طبیعی باشید رنگ قرمز نیلی سایه های زرد و …. رنگهای مصنوعی در الیاف مصنوعی به درون الیاف نفوذ کرده در حالی که رنگ های طبیعی تنها سطح را می پوشاند. برای جدا کردن چند نخ فرش را خم کنید و اگر متوجه ناهمواری ظریف ،هستید پس با رنگهای طبیعی سروکار دارید.

بودجه تابلو فرشهای دستبافت و ماشینی
فرشهای دستبافت و ماشینی قیمت های متفاوتی دارند؛ فرشهای دستبافت ابریشمی یکی از گران قیمت ترین فرشهای دستبافت است؛ اما فرشهای پشمی در دسترس تر هستند و در بین فرشهای دستبافت قیمت بهتری دارند. فرشهای دستبافت قیمت بالاتری نسبت به فرشهای ماشینی دارند فرشهای ماشینی ارزان قیمت ترند بنابراین از تفاوتهای بارز فرشهای دست بافت و
فرشهای ماشینی، قیمت آن است.

نتیجه گیری
موارد بالا ممکن است به شما در تشخیص تابلو فرشهای دستبافت و ماشینی کمک کند اما در برخی موارد تابلو فرش های ماشینی با تراکم بالا و دقت زیاد تولید میشوند که تشخیص آنها از فرش دست بافت کار سختی است. بنابراین اگر قصد خرید تابلو فرش دارید؛ بهتر است عجله نکنید. به مغازه های مختلف سرزده و فرشها را از نزدیک لمس کنید و پشت آنها را ببینید.
تابلو فرشهایی بخرید که قاب شده نیستند تا به راحتی آن را بررسی کرده تار و پود و پشت کار را مشاهده کنید؛ در این راستا میتوانید از افراد خبره کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *